donderdag 28 april 2011

Terugblik op 2011: Het eerste kwartaal, de portefeuille en mijn beleggingsdoelstelling

Beste lezer,

Zoals ik in mijn eerste artikel had gezegd zal ik elk kwartaal terugkijken op mijn beleggingen om na te gaan welke fouten ik waar heb gemaakt. We zijn nu al weer een kleine maand het tweede kwartaal in, dus is het tijd om te kijken wat het eerste kwartaal heeft gebracht.

Dit kwartaal was allesbehalve rustig en normaal. In de wereld speelden allemaal verschillende zaken met de onrust in het Midden Oosten en de aardbeving in Japan als belangrijkste gebeurtenissen. Behalve de verschrikkingen die dat met zich meebracht speelden er ook economische aspecten. Zo steeg de olie-prijs door het Midden Oosten en zijn er hele ritsen bedrijven die last ondervinden door de Japanse ramp. Dit betekende voor mijn portefeuille dat de koersen van olie-gerelateerde bedrijven zoals Ensco en Tidewater opliepen en HCC over het eerste kwartaal geld moest uitkeren vanwege de natuurramp in Japan.



De portefeuille

Onderstaande tabel geeft de portefeuille weer op 31 maart jl.. Wat opvalt is dat het weinig gediversifieerd is. Ik heb liever 6 bedrijven die ik behoorlijk heb bestudeerd in mijn portefeuille dan 100 bedrijven die ik geen van allen goed ken. Later zal ik in een ander artikel wat meer vertellen over diversificatie.


Hier wil ik verder bij vermelden dat er sinds december 2010 geen aandelen meer gekocht zijn.  

Een positief rendement in het eerste kwartaal

In onderstaande tabel staat het rendement van mijn portefeuille van 1 januari 2011 tot 31 maart 2011.


Het rendement van Portefeuille (1) is in euro's, inclusief transactiekosten, bewaarloon en dividend. Dat van de AEX (2) is in euro's, exclusief dividend (in 2011), transactiekosten en bewaarloon. De S&P 500 (3) is in dollars, exclusief dividend (in 2011), transactiekosten en bewaarloon. In de berekening van de samengestelde jaarlijkse winst is 2011 berekend alsof het gehele jaar achter de rug is. 


Zoals je kunt zien was het rendement over het eerste kwartaal positief. Dit is leuk maar zegt niet veel. Uiteindelijk gaat het erom of ik er goed aan doe om in aandelen te beleggen of dat ik er beter aan doe om gewoon mijn geld in een index-tracker te stoppen. Om daar achter te komen heb ik in de tabel twee indexen meegenomen. 

Vooralsnog zijn dit te weinig gegevens en ben ik vooral benieuwd hoe de portefeuille zich zal houden in een bear-market. Mijn beleggingsdoelstelling is op de lange termijn mijn vermogen harder te laten groeien dan het rendement op een index. Om dit te toetsen zal ik gegevens nodig hebben van 5 tot 10 jaar.

In de belegginsgswereld worden fondsmanagers beoordeeld op hun prestatie in jaar x ten opzichte van een index. Een periode van 1 jaar is echter dermate kort dat managers proberen vooral niet onder het gemiddelde te presteren. Het makkelijkst om dat te bereiken is om gewoon de aandelen uit de index te kopen. Niet echt de vooruitstrevende strategie die ik beoog.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

Disclosure:

Long in alle genoemde aandelen en turbo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten