donderdag 5 mei 2011

Google: 15% groei en een lage koers/winstverhouding

Beste lezer,

Sinds de aankoop van aandelen Wal-Mart  in december 2010 heb ik niks meer gekocht. Dat wil niet zeggen dat ik niet naar nieuwe kansen heb gekeken. Het had niet veel gescheeld of ik had 10% van de portefeuille in Google Inc. gestoken.

Ongeveer iedereen met een internet-connectie kent Google. De meeste mensen gebruiken de zoekmachine elke dag. Hoe de website echter aan al zijn zoekresultaten komt is niet voor iedereen duidelijk. De technologie daarvoor is wat Google groot heeft gemaakt en is daarom een waardevolle activa. Er kan gericht mee geadverteerd worden en dit zorgt voor de volgende opmerking uit onderstaand filmpje: Google lijkt meer op een advertentiebedrijf dan op een technologie-bedrijf.





De mensen van het Sequoia Fund noemen kort en duidelijk enkele voordelen van het bedrijf en het aandeel Google:
  • het bedrijf groeit met 15% per jaar
  • het aandeel noteert tegen een lage koers/winstverhouding als je het corrigeert voor de grote cash-positie
  • zowel gebruikers als adverteerders maken dankbaar gebruik van de diensten
  • het marktaandeel van de zoekmachine bedraagt 65% en dit valt goed te verdedigen tegen Bing van Microsoft. Google beschikt dus over een competitive advantage.

Toch heb ik niks gekocht. De redenen hiervoor zal ik in het volgende artikel geven want het zijn er nogal wat.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

1 opmerking:

  1. Ik ben benieuwd, Speel met de gedachte om wel Google te kopen maar nog niet voldoende ingelezen.

    BeantwoordenVerwijderen