maandag 14 februari 2011

Welkom

Beste lezer,

Dit is het eerste artikel van mijn weblog. Als eerste wil ik het doel ervan voor jullie (en eigenlijk ook voor mezelf) duidelijk verwoorden.

Ik besteed veel tijd aan een hobby: beleggen. Dit komt neer op het luisteren van earnings calls en het lezen van boeken, (nieuws)websites, kranten en jaar- en kwartaalverslagen. Op basis van al die informatie koop ik aandelen in bedrijven.

Er zit echter een keerzijde aan het in je eentje bestuderen van bedrijven. Je kan je namelijk laten meeslepen door (positieve) verhalen waardoor emoties mee gaan spelen en je niet rationeel denkt. Een mening van iemand anders kan dan helpen.

Ook kan het goed zijn als je, voordat je een beslissing over een bedrijf neemt, de pro's en contra's ervan opschrijft. Helaas doe ik dit niet altijd maar als ik nu over een bedrijf wil schrijven dan is het noodzakelijk om een overzichtelijke analyse te maken.

Hiermee heb ik al twee doelen van het weblog geformuleerd. Namelijk het schrijven over beleggingsideeën(1) en het krijgen van kritiek op mijn geschreven gedachten/artikelen(2). Maar er is nog een derde en dat is het kijken in een achteruitkijkspiegel. Ik wil in ieder geval jaarlijks en misschien wel ieder kwartaal terugblikken op mijn portefeuille om na te gaan welke fouten ik waar heb gemaakt om daarvan te leren.

Maar genoeg over mezelf. Wat heeft de lezer aan deze weblog? Behalve dat anderen van mijn fouten kunnen leren (dat is veel goedkoper trouwens), kan het voor andere beleggers ook interessant zijn om de beleggingsoverwegingen van een collega te kennen. Ook voor personen die niets hebben met beleggen maar juist geïnteresseerd zijn in accounting, marketing, macro-economie of recht zal er voldoende aan bod komen. Vraag, reageer, geef commentaar zoveel als je wilt.

Ik hoop dat ik jullie, de lezers, iets kan bieden dat jullie interessant vinden en dat ons allen kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten