donderdag 7 juli 2011

Terugblik op 2011: Het tweede kwartaal

Beste lezer,

In het vorige kwartaal hebben zich twee veranderingen in mijn portefeuille voorgedaan. Als eerste heb ik een belang genomen in Cisco Systems, Inc. (CSCO), zie mijn vorige artikel voor de redenering daarachter. Dit belang nam 10,42% van de portefeuille in en is de eerste aankoop sinds december 2010.

De tweede verandering is het verkopen van de EUR/USD Turbo Long 1,137 en het kopen van de EUR/USD Turbo Long 1,305. Deze turbo gebruik ik voor het hedgen van het valutarisico. In een eerder artikel sprak ik hier uitgebreid over en twijfelde ik of ik de hedge nog moest behouden.



Wat mij uiteindelijk over de streep heeft getrokken is het feit dat ik in Nederland woon en dat alle kosten die ik maak in euro's luiden. Een mooi rendement op mijn Amerikaanse beleggingen zal mij dus weinig helpen als de wisselkoersen ervoor zorgen dat ik nog geen euro verder kom.

Mijn Amerikaanse beleggingen blijf ik dus hedgen en dat doe ik met een turbo/sprinter met een hefboom van ±10. Elk kwartaal zal ik kijken of de turbo enigszins dekkend is en zal ik indien nodig de oude inruilen voor een nieuwe. De nadelen ken ik maar de voordelen wegen zwaarder.

Andere noemenswaardigheden:
  • Ensco heeft de overname van Pride afgerond.
  • ProAssurance noteert een all-time high. De verzekeraar is naar mijn mening nog steeds ondergewaardeerd op basis van de Price-to-book ratio maar veel is het niet. Het is mogelijk dat ik deze positie in de nabije toekomst verklein.
  • Tidewater is nog niet uit het dal. De omzet verwachting van het bedrijf is lager dan wat analisten verwachtten maar het management ziet wel een verbetering in de markt.
  • Walgreens had een goed derde kwartaal maar daalde door een aankondiging dat een contract niet werd verlengd. Hierdoor komt vanaf 1 januari $5,3 mrd omzet op de tocht staat. Een zelfde aankondiging zagen we vorig jaar ook bij een conflict met een andere partij. Walgreens had een paar weken later alsnog een contract binnen. Het is een onderhandelingsactie waarbij beide partijen weten dat ze eigenlijk niet zonder elkaar kunnen.
Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten