dinsdag 10 januari 2012

Terugblik op 2011: Het vierde kwartaal en het jaar

Beste lezer,

Het jaar zit erop. Het resultaat is positief en we zijn weer aan een nieuw jaar begonnen. Niemand weet wat het jaar gaat brengen maar de vooruitzichten zijn niet al te best. In het nieuws zien we alleen maar problemen over pensioenen, banken, schulden van landen, de huizenmarkt, Iran, etc. Iedereen kan wel een ramp voorspellen die ervoor kan zorgen dat 2012 een vreselijk jaar wordt.

Dat was vorig jaar wel anders. Analisten dachten dat 2011 het jaar van het aandeel zou worden. Dat werd het natuurlijk ook niet en het laat maar weer eens goed zien wat de waarde is van al deze vooruitzichten.



Mijn portefeuille:

  • Zoals ik vorig kwartaal ook net na het einde van het kwartaal mijn euro/dollar hedge verving, heb ik dat nu ook weer gedaan. De EUR/USD RBS Turbo Long 1.238 werd vervangen door de EUR/USD RBS Turbo Long 1.184. Deze positie werd daarmee opgehoogd tot 7,76% van de portefeuille.
  • Cisco (CSCO) is het laatst door mij gekochte bedrijf. Sinds juni zijn er tweemaal kwartaalresultaten naar buiten gebracht en daaruit bleek dat de brutomarges nog boven de 60% bleven en dat de markt Cisco te negatief benaderde. Ook bleek uit berichten van concurrenten zoals HP en Juniper Networks dat ook zij niet ongevoelig zijn voor de huidige economische situatie en dat Cisco het niet eens zo slecht doet.
  • Ensco (ESV) heeft in 2011 een flinke overname gedaan waar ik niet helemaal tevreden mee was. Desondanks blijft het aandeel goedkoop en staat de orderportefeuille ($9 mrd) vol. 
  • HCC (HCC) heeft in de laatste jaren te maken gehad met enkele rampen waaronder aardbevingen in Chili, Nieuw-Zeeland en Japan. Desondanks is sinds dat ik de aandelen heb gekocht in januari 2010 het eigenvermogen per aandeel (EV/A) gestegen met 15,4%. Hiermee bedraagt het EV/A $30.67 (31-09-11) tegen een aandelenkoers van $27.20 (08-01-12). Wat ik van HCC in de toekomst verlang is dat het EV/A een gemiddelde groei laat zien van minstens 10% p.j. (gemiddeld over de laatste 11 jaar gegroeid met 15%) en dat de reserves voor verzekeringsuitkeringen niet nog verder aangepast moeten worden dan in het derde kwartaal. Bij een aanpassing blijkt dat de reserves groter hadden moeten zijn en dat het EV/A kleiner had moeten zijn. HCC had het imago om bij de inschatting van reserves altijd conservatief te zijn, dus het persbericht deed de markt enigszins schrikken. Nu is het aan HCC om aan te tonen dat de aanpassing een incident was.
  • ProAssurance (PRA) heeft in 2011 goede financiële resultaten laten zien en het aandeel steeg ook. In mijn terugblik op het derde kwartaal vertelde ik dan ook dat ik een gedeelte van  mijn positie heb verkocht waardoor ProAssurance nu nog maar 9,91% van de portefeuille uitmaakt. Het is niet uitgesloten dat ik deze positie verder verklein in 2012.
  • Tidewater (TDW) heeft een lastig 2011 achter de rug. Tidewater bracht dit jaar een omzetwaarschuwing uit en beleefde haar slechtste financiële kwartaalresultaat van deze bedrijfscyclus vorig jaar (als het management het bij het rechte eind heeft). De verwachting is dat 2012 verbetering zal brengen.  
  • Wal-Mart (WMT) heeft eindelijke het lek een beetje boven tafel. Wal-Mart International liep nog altijd als een trein maar de strategie die bij Wal-Mart US was toegepast werkte niet. Kwartaal na kwartaal liep de omzet in de individuele zaken terug. Tot het laatste kwartaal. Na het terugbrengen van vele producten en eigenlijk dezelfde strategie te hanteren die het bedrijf groot heeft gemaakt is Wal-Mart weer op het punt gekomen dat ze weer wat in omzet kunnen groeien. De retail business is zwaar dus ik kan nog niet zeggen of deze belegging een succes gaat worden.
  • Walgreens (WAG) is niet tot een akkoord gekomen met Express Scripts voor een nieuw contract.  Partijen praten nog wel met elkaar maar tot nu toe kost het voor klanten en partijen alleen maar moeite en geld omdat er geen akkoord is. Het conflict heeft me wel aan het denken gezet over de positie van Walgreens in de markt.       
  • Cash: de cashpositie bedroeg op 31-12-11 15,82% van de portefeuille. Na het vervangen van de euro/dollar hedge bedroeg het nog 12,5% op 09-01-12. 

Plannen voor 2012:
Voor 2012 ben ik van plan om net als in 2011 veel tijd te besteden aan de bedrijven die ik nu in de portefeuille heb, maar ook veel tijd te besteden aan andere bedrijven. Nieuwe ideeën komen niet aanwaaien, ik zal veel lezen over bedrijven die ik snel afwijs, die nu te duur zijn en die ik misschien nooit zal kopen. Helaas zal ik fouten maken, maar ik hoop dat ik daarvan zal leren zodat mijn portefeuille op de lange termijn zal renderen.

Blog in 2012:
Ik zit eraan te denken om dit blog in het engels te gaan schrijven. Het komt namelijk wel eens voor dat sommigen het blog door Google Translate halen en dat levert de meest vreselijke engelse zinnen op (de vraag is natuurlijk of mijn engels wel beter is dan die vertaling). Aan jullie daarom de vraag: In welke taal zal ik dit blog blijven schrijven? Moet ik het bij Nederlands houden, zal ik over gaan op engels of zal ik in beide talen het blog schrijven? Antwoorden kan in een reactie onder dit blog. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,


Jaap van Duijn

Disclosure:
EUR/USD RBS Turbo Long 1.238 verkocht op 04-01-2012
EUR/USD RBS Turbo Long 1.184 gekocht op 09-01-2012
Zie verder Portefeuille

Geen opmerkingen:

Een reactie posten