donderdag 3 maart 2011

Terugblik op 2010 (6/8): Technische Analyse. Toch weer proberen hè?

Beste lezer,

Halverwege 2010 had ik een gedeelte van mijn portefeuille niet in aandelen zitten maar stond het cash op mijn beleggingsrekening. Gevolg daarvan was dat ik weer een les zou leren.

Geduld

Geduld is een schone zaak en is zeker iets wat een belegger zich aan moet leren. In de maand juni van 2010 had ik geen enkel bedrijf op mijn watchlist staan die goedkoop genoeg was om er aandelen van te kopen. De juiste benadering van dit feit is om geduld te hebben. Helaas pakte ik het anders aan.

AEX

Hieronder zie je een grafiek van de AEX vanaf 1995 tot nu. De rode lijn geeft een 52 weeks-gemiddelde aan. Uit dit plaatje kan je de conclusie trekken dat als de index boven het gemiddelde noteert, de trend positief is en als hij eronder noteert, de trend negatief is.



























Mijn gedachte hierop was om op basis van deze conclusie te gaan handelen. Het rendement van de AEX kon ik zo reproduceren in een opgaande markt en voordat we in een dalende markt zouden komen, had ik al weer verkocht. Zo gebeurt, zo gedaan.

MAAR! Op de beurs gebeurt niks geleidelijk. Zo kan de AEX zich bijvoorbeeld als volgt gedragen:

Dag 1: 95
Dag 2: 101
Dag 3: 98
Dag 4: 103
Dag 5: 95
52 weeks-gemiddelde = 100 


Door deze actie zou je op dag 2 kopen, dag 3 verkopen, dag 4 kopen en dag 5 verkopen. De AEX zal op dag 5 dezelfde stand hebben als op dag 1, maar jij realiseerde bij elke transactie een verlies en betaalde daar ook nog elke keer transactiekosten bij.

Is dit realistisch?

Naja, halverwege 2010 hadden we 9 weken waarin de beurs op de ene dag boven het 52 weeks-gemiddelde sloot en op een andere dag onder het gemiddelde. Het is dus de vraag of je op de lange termijn met deze strategie geld verdient. Voortaan blijf ik in ieder geval op mijn handen zitten.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten