donderdag 10 maart 2011

Terugblik op 2010 (8/8): Waarom ik in een aandeel beleg dat al 10 jaar niks heeft gedaan

Beste lezer,

In het laatste artikel heb ik het gehad over Mr. Market. Dit verschijnsel komt ook nu weer naar voren als we het over Wal-Mart Stores, Inc. (WMT) zullen hebben.

Wal-Mart

Wal-Mart is een supermarktketen en behoort tot de grootste bedrijven ter wereld. Desondanks is het in staat om nog steeds te groeien met China, Braziliƫ en Mexico als grootste groeimarkten. De VS is echter nog het belangrijkst voor Wal-Mart en daar loopt het de laatste twee jaren niet heel vlotjes.

Managementfout

Het nieuwe management van Wal-Mart US dacht in 2009 eens goed uit te pakken met een nieuwe strategie. De winkels moesten er mooier en overzichtelijker uit komen te zien. Hierom zouden er verschillende producten uit het assortiment worden geschrapt. De reactie van de klanten was als volgt: Ooh, wat een mooie winkel! Helaas hebben jullie alleen niet meer de producten die ik zoek. Naja, dan ga ik maar naar een andere supermarkt.

Back to basis

Deze nieuwe strategie bleef dan ook niet heel lang en werd snel (met het nieuwe management) bij het grofvuil gezet. Oude producten kwamen weer terug in de schappen en het enige probleem wat overblijft is dat Wal-Mart de klanten die ze verloren hebben weer terug moet zien te krijgen. Dit kan nog wel even duren maar ik verwacht dat dit probleem op te lossen valt.

Het aandeel

De koers van het aandeel Wal-Mart is sinds 10 jaar geleden niet echt opgelopen. Tot sluiting gisteren is de koers met 3,72% gestegen. Dat is natuurlijk niet veel. Hoe dat kan? In 2000 had het aandeel een absurd hoge waardering gekregen van Mr. Market. Dit was toe te schrijven aan de toenmalige bubbel en de verwachting dat de groei die Wal-Mart over de jaren liet zien, zou doorzetten.

Is de bubbel gebarsten?

Nee, de bubbel is nooit gebarsten maar meer leeggelopen. De winst van het bedrijf bleef over de jaren stijgen waardoor de k/w-verhouding steeds lager werd en nu op 12,5 staat. En dat vond en vind ik heel laag voor een bedrijf met ontzettende groeimogelijkheden in opkomende landen. Velen denken dat je in China moet beleggen om van de Chinese groei te kunnen profiteren. Soms is het gewoon makkelijker en beter om een westers bedrijf te zoeken die veel activiteiten in opkomende landen heeft. In december heb ik dan ook een positie genomen in Wal-Mart.

Rendement over 2010

Als laatste wil ik hier onthullen wat mijn portefeuille voor rendement over 2010 heeft laten zien. Als benchmark heb ik twee indexen genomen. Onze eigen welbekende AEX met een rendement over 2010 van 9,2% inclusief dividend en de Amerikaanse S&P 500 met een rendement van 15,07% inclusief dividend. Mijn portefeuille zit daar precies tussenin met een rendement van 12,13%.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

Disclosure:

Long in Wal-Mart. Dit artikel heb ik geschreven om mijn redenering achter de aankoop te openbaren. Het is geen advies.

1 opmerking:

  1. Vind ik in principe een duidelijk verhaal Jaap, op deze manier zou ik ook wel kunnen en willen beleggen. Moet me er toch echt een keer in gaan verdiepen :p

    BeantwoordenVerwijderen