maandag 21 februari 2011

Terugblik op 2010: De cigar butt van de Nederlandse beurs

Beste lezer,

Voordat ik jullie over mijn enige Nederlandse belegging van 2010 ga vertellen wil ik eerst zeker zijn dat jullie het begrip  cigar butt kennen. Het beste kan ik in dit geval Buffet citeren:

If you buy a stock at a sufficiently low price, there wil usually be some hiccup in the fortunes of the business that gives you a chance to unload at a decent profit, even though the long-term performance of the business may be terrible. I call this the "cigar butt" approach to investing. A cigar butt found on the street that has only one puff left in it may not offer much of a smoke, but the "bargain purchase" will make that puff all profit.


Fornix BioSciences NV

In januari 2010 bevond Fornix zich in een benarde positie. Hun allergie medicijn Oralgen had na een jarenlang conflict nog steeds geen goedkeuring van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen gekregen en dit besluit zou uitgevochten worden voor de rechter. Het medicijn was echter al jaren op de markt verkrijgbaar en zou nog tot halverwege 2012 verkocht en vergoed worden. Oralgen was in de praktijk geslaagd, het marktaandeel was enorm en de financiën van Fornix waren ook op orde. Er waren geen lange termijn schulden en de winstgevendheid was uitstekend.

Na het lezen van verschillende jaarverslagen en analistenrapporten en het maken van een berekening van de waarde van het bedrijf kwam ik tot de conclusie dat de financiële positie, de medische hulpmiddelendivisie en de tot halverwege 2012 functionerende en zeer winstgevende allergie-divisie een aankoopprijs van €8 en misschien meer zou rechtvaardigen. Mocht de rechter Oralgen goedkeuren dan zou het pas echt leuk worden.

Op 25 januari kocht ik de aandelen tegen €7,96 per aandeel. Helaas werd een maand later het beroep bij de rechter ongegrond verklaard. Ik heb toen niet verkocht omdat er steeds meer informatie beschikbaar kwam over de financiële positie van Fornix en een verkoop van de allergiedivisie. In april/mei kregen we een superdividend van €3,00 en werd de verkoop bekendgemaakt.

Mijn geïnvesteerd vermogen bedroeg daarna €4,96 per aandeel. Uit het halfjaarrapport kon je opmaken dat er na de verkoop €4,70 per aandeel aan cash op de balans zou staan en dat de voortgezette activiteiten een winst over het tweede halfjaar zou maken van €0,5 mln. Hiermee kon ik de volgende berekening maken:

Geïnvesteerd vermogen - cash = €0,26 per aandeel
€0,26 maal aantal uitstaande aandelen = €2 mln
€2 mln delen door €1 mln (€0,5 mln winst per halfjaar maakt €1 mln per jaar) = 2 keer de winst van de voortgezette activiteiten.

Als de voortgezette activiteiten gewaardeerd zouden worden voor 2 keer de winst dan zou ik quitte draaien. Na een half jaar was dus duidelijk dat Fornix meer waard was dan ik ervoor had betaald.

In januari 2011 heb ik de aandelen verkocht. Het is nu bekend wat de overgebleven activiteiten opbrengen en wat daarna overblijft is een lege holding. Aangezien het mij niet duidelijk is hoe P.P. de Vries (Value8) voor meer rendement gaat zorgen voor de huidige aandeelhouders heb ik verkocht. Mijn rendement op Fornix bedraagt 15%. Niet slecht voor een bedrijf zonder toekomst.

Met vriendelijke groet,

Jaap van Duijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten