dinsdag 10 april 2012

Terugblik op 2012: Het eerste kwartaal

Beste lezer,

We zitten al weer in de vierde maand van 2012. In het eerste kwartaal was de markt erg opgewekt. Vooral in de VS was Mr. Market in opperbeste stemming en had de S&P haar beste kwartaal sinds 1998! Of de stemming zo blijft is natuurlijk de vraag. Er is nog niks opgelost in Europa en in China en in de VS loopt alles ook (nog) niet zoals het zou horen.
Mijn portefeuille:

  • In tegenstelling tot vorige kwartalen heb ik nu niet mijn euro/dollar hedge vervangen. De EUR/USD RBS Turbo Long 1.184 voldoet nog en ik kon op dit moment niet eenzelfde turbo vinden met de juiste hefboom. De positie bedroeg op 31 maart 9,95% van de portefeuille.
  • Zoals ik in mijn laatste artikel al vertelde heb ik Berkshire Hathaway (BRK.B) gekocht in januari. Na jaren over het bedrijf gelezen te hebben ben ik ervan overtuigd dat het bedrijf ondergewaardeerd wordt en dat het bedrijf een rendement zal laten zien dat over langere periodes gemeten de markt zal verslaan. Daarom heb ik vorige week de positie vergroot van 10% naar 40% van de portefeuille. Het beste scenario wat mij en alle aandeelhouders Berkshire nu kan overkomen is dat het aandeel daalt(!). 
  • Om de aandelen Berkshire te kunnen financieren was ik genoodzaakt enkele andere aandelen te verkopen. Hieronder zat Cisco (CSCO). Op 17 juni kocht ik mijn aandelen voor $15.13 per aandeel, op 3 februari en 4 april verkocht ik voor respectievelijk $20.16 en $20.38. Dat is een rendement van respectievelijk 33,2% (of 57,3% op jaarbasis) en 34,7% (of 45,1% op jaarbasis). Zoals je kunt zien is de onderwaardering van Cisco voor een groot deel verdwenen en zelfs als het bedrijf nu nog ondergewaardeerd is, dan is de margin of safety te klein geworden om met een gerust hart in een technologie bedrijf te beleggen.
  • Ensco (ESV) heeft weer goede zaken gedaan. In een earnings call naar aanleiding van de jaarresultaten werd bekend dat de orderportefeuille $9,7 mrd bedraagt en dat het dividend met 7% wordt verhoogd. In de eerste dagen van april werd ook duidelijk dat een boorschip, de DS-6, voor 5 jaren wordt verhuurd aan BP voor $1 mrd en dat Ensco vanwege de hoge vraag nog een boorschip laat bouwen, soortgelijk aan de DS-6, voor $645 mln. In de jaren dat ik Ensco nu bezit heeft het bedrijf zich gevormd van een erg cyclisch bedrijf naar een minder cyclisch bedrijf omdat het in het deepwater segment, waar Ensco nu een groot deel van de omzet behaald, gewoon is om contracten voor langere tijd af te spreken. Het is daardoor nu al enigszins duidelijk wat Ensco de komende twee jaren voor omzet zal hebben uit dit segment. 
  • ProAssurance (PRA) heb ik net als Cisco verkocht om cash beschikbaar te maken. Dit bedrijf is niet alleen door de stijging van de aandelenkoers minder interessant geworden. In de laatste jaren is het eigen vermogen flink gestegen. Ik heb echter vraagtekens of deze groei kan doorzetten aangezien de total investments veel minder hard groeien en het vrijvallen van reserves niet door kan blijven gaan. In het derde kwartaal van 2011 heb ik de eerste aandelen verkocht (rendement 54,8%, of 28% op jaarbasis) en op 4 april de rest. Op de aandelen die ik op 4 april verkocht was het rendement 78,5% of 30,7% op jaarbasis.
  • Ook Tidewater (TDW) moest er aan geloven. Een gedeelte verkocht ik al in februari om de positie te verminderen na een stijging en op 4 april verkocht ik de laatste aandelen. De reden ervoor was dat Berkshire betere mogelijkheden heeft dan Tidewater. Hier speelt speelt ook mee dat Tidewater regelmatig een slecht nieuwtje heeft waaronder wanprestatie tegenover een klant en het falen in het verlengen van een belangrijk contract. Het rendement op de in februari verkochte aandelen was 34% of 15,8% op jaarbasis. De aandelen van april brachten 17,7% op of 7,7% op jaarbasis.
  • Wal-Mart (WMT) heeft haar dividend met 9% verhoogd naar $1.59.
  • Zoals jullie in de laatste twee kwartaalverslagen (1 & 2) hebben kunnen lezen kreeg ik mijn twijfels over Walgreens (WAG). Eerst vroeg ik mij af of Walgreens wel juist met haar zakenpartners omging en later vroeg ik mij af of Walgreens wel in de besprekingen de partij is die eisen mocht stellen of dat zij moet dansen naar de pijpen van Express Scripts. Nu Express Scripts toestemming heeft gekregen om een grote concurrent over te nemen, is het mij duidelijk dat de positie van Walgreens in ieder geval verslechterd is ten opzichte van haar positie op het moment van kopen. Ik heb de aandelen dan ook verkocht waarbij het rendement uitkwam op 25,6% of 13,9% op jaarbasis.
  • Cash: de cashpositie bedroeg op 31-03-12 9,14% van de portefeuille maar door de veranderingen begin april is dat op 06-04-12 4,1%
De oplettende lezer heeft misschien door dat er iets niet klopt in het verhaal. ±35,5% van de portefeuille is verkocht, de cashpositie is gedaald 9,14% naar 4,1% en hij heeft 30% gestopt in aandelen Berkshire Hathaway. Waar is dan de rest?

Hierover later meer.

Met vriendelijke groet,


Jaap van Duijn

PS. de berekende rendementen zijn exclusief dividenden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten