donderdag 6 oktober 2011

Terugblik op 2011: Het derde kwartaal

Beste lezer,

Het derde kwartaal is ten einde, de standen zijn opgemaakt en we kunnen wel concluderen dat het niet veel goeds heeft gebracht voor het resultaat op de korte termijn. Gelukkig maakt dat me weinig uit, ik beleg tenslotte voor de lange termijn.

Wat me wel uitmaakte was dat de dollar ten opzichte van de euro sterk in waarde steeg waardoor de hedge van het valutarisico niet meer voldeed. Vorig kwartaal legde ik uit dat ik zou blijven hedgen en ik heb dus eergisteren de EUR/USD RBS Turbo Long 1.321 ingeruild voor de EUR/USD RBS Turbo Long 1.238. Hierbij heb ik de positie weer opgehoogd tot ongeveer 7.5% van de portefeuille.

Andere noemenswaardigheden:

  • Walgreens (WAG) heeft nog steeds het eerder genoemde contract niet verlengd. Het aandeel is het afgelopen halfjaar 20% gedaald terwijl de fundamentele resultaten nog steeds goed zijn. De verwachting van analisten is nog steeds dat de partijen tot consensus zullen komen omdat het zowel voor Walgreens als voor Express Scripts (ESRX) te waardevol is om zonder elkaar door te gaan. De situatie doet mij niet tot handelen aanzetten maar ik zet wel vraagtekens bij de handelswijze van Walgreens. Is de relatie die partijen zo met elkaar krijgen niet verpest en is het bedrijf hier op de lange termijn wel bij gebaat?
  • Tidewater (TDW) heeft een omzetwaarschuwing gegeven waar precies wordt uitgelegd hoeveel en waarom de omzet zal tegenvallen en de kosten voor het kwartaal hoger uit zullen komen. Het is een specifiek probleem met een lange termijn contract waarbij de beloofde schepen nog niet de afgesproken kwalificaties bezitten die waren afgesproken. Het lijkt mij dat dit probleem een incident is en relatief eenvoudig uit de wereld geholpen kan worden. Desondanks is het aandeel sinds het bericht een 20% gedaald.
  • ProAssurance (PRA) noteerde ook gisteren weer een all-time high. Zoals gezegd is de verzekeraar naar mijn mening nog steeds ondergewaardeerd op basis van de Price-to-book ratio, maar is dit niet heel veel meer. Het afgelopen kwartaal heb ik de positie echter nog niet verkleind. Gisteren heb ik dat wel gedaan tegen een koers van $76.61. De positie was ontstaan in februari 2010 tegen een koers van ±$49.48. Dit betekent een rendement van 54,8% of 28,4% op jaarbasis. Het eigen vermogen van het bedrijf is sinds 1 januari 2010 tot 1 juli 2011 gestegen met 22,2% of 14,3% op jaarbasis. De redenen waarom ik de positie verkleind heb is ten eerste dat ProAssurance flink is gestegen zodat de onderwaardering voor een groot gedeelte is verdwenen. Andere aandelen zijn de laatste tijd gedaald waardoor het aantrekkelijk wordt om ProAssurance in te ruilen voor een ander bedrijf. Een tweede reden voor de gedeeltelijke verkoop is dat de positie van ProAssurance een erg groot gedeelte van mijn portefeuille uit is gaan maken. Gisteren zat dat tegen de 20% aan. Een halvering komt meer in lijn met mijn andere belangen. 
  • Door de verkoop bedraagt mijn kaspositie vandaag (06-10-11) 16,5% van mijn portefeuille. De kans is groot dat ik het geld zal gebruiken voor een nieuwe belegging. Welk bedrijf dat wordt weet ik nog niet zeker, maar ik heb er wel een paar in het oog. To be continued zullen we dan maar zeggen.
Met vriendelijke groet,


Jaap van Duijn

Disclosure:
EUR/USD RBS Turbo Long 1.321 verkocht op 03-10-11
EUR/USD RBS Turbo Long 1.238 gekocht op 03-10-11
Long in Walgreens, Tidewater en ProAssurance
De helft van mijn positie in ProAssurance verkocht op 05-10-11

Geen opmerkingen:

Een reactie posten