donderdag 17 januari 2013

Terugblik op het beleggingsjaar 2012

Het jaar 2012 ligt achter ons en ik denk dat voor de meeste beleggers het jaar reuze meeviel. Als we terugkijken naar het artikel van vorig jaar, dan zie je dat ik schreef dat de vooruitzichten niet al te best waren. Iedereen kon wel een ramp voorspellen die van 2012 een vreselijk beursjaar zou maken. Voorbeelden waren problemen bij pensioenen, banken, schulden van landen, de huizenmarkt en Iran. En alhoewel deze problemen niet zijn verdwenen is de AEX met 13.99% gestegen en de S&P 500 met 13.4%. Het resultaat van mijn portefeuille bedraagt 17,04% en verslaat daarmee de AEX voor het derde jaar en de S&P voor het tweede jaar. Een jaar is echter erg kort en wat heeft het eigenlijk voor toegevoegde waarde om je prestatie op de beurs te meten voor de periode dat de aarde om de zon draait? Uiteindelijk draait het om het rendement over een langere tijd.
Mijn portefeuille:

In 2012 ben ik behoorlijk actief geweest. In het eerste kwartaal heb ik de volgende aandelen verkocht:
    • Cisco (CSCO) (gekocht op 17-06-11, verkocht op 03-02-12 en 04-04-12)
    • ProAssurance (PRA) (gekocht in 01-10, verkocht in Q3 2011 en 04-04-12)
    • Tidewater (TDW) (gekocht in 01-10, verkocht in 02-12 en 04-12) 
    • Walgreens (WAG) (gekocht op 07-07-10, verkocht in Q1 2012)

In 2012 kocht ik de aandelen:

De andere posities zijn gelijk gebleven:
    • Ensco (ESV) (gekocht in 01-10)
    • HCC Insurance (HCC) (gekocht in 01-10)
    • Wal-Mart Stores (WMT) (gekocht in 12-10)

Zoals jullie kunnen zien heb ik sommige posities al een behoorlijke tijd in de portefeuille zitten. Uit mijn hoofd is voor beleggers de gemiddelde duur dat een aandeel in een portefeuille zit zo'n 9 maanden. Alleen Cisco heb ik eerder dan negen maanden na aankoop voor een deel verkocht. Het aandeel was echter toen al met 33% gestegen.

Noemenswaardig:
  • Berkshire Hathaway kocht op 12 december voor $1.2 mrd aandelen terug en kondigde aan voortaan tot 120% van het eigen vermogen per aandeel aandelen in te kopen. Op 31-09-12 was dit eigen vermogen ±$111,700 per A aandeel, 120% zou dus tot ±$134,000 betekenen.
  • In het derde kwartaal meldde ik dat Leucadia National in korte tijd $1.1 mrd had vrijgemaakt, wat gezien de marktwaarde behoorlijk veel was (20%). Op 12 november kwam het grote nieuws. Leucadia neemt investment bank Jefferies over in een aandelenruil(!). Op het moment ben ik zelf nog bezig bekend te worden met Jefferies, maar voor meer informatie kan ik verwijzen naar de presentatie van de overname en 2 artikelen van The Brooklyn Investor (1 & 2). Enkele korte opmerkingen:
    • De overname zorgt voor opvolging van het management van Leucadia. Cumming (71) en Steinberg (68) zijn al wat ouder en worden nu opgevolgd door Handler en Steinberg. Deze personen zijn jonger maar zitten al een tijd bij Jefferies, hebben veel waarde toegevoegd en hebben een groot deel van hun vermogen in het bedrijf zitten. 
    • Jefferies is een van de weinige overgebleven echte investment banks. Ze hebben tijdens de crisis geen geld van de overheid nodig gehad. (De vraag is of ze het wel hadden gekregen als ze het wel nodig hadden, aangezien Jefferies niet als too big to fail wordt gezien)
    • De combinatie kan gebruik maken van $1.3 mrd latente belasting activa van Leucadia.
    • Er zijn duidelijke richtlijnen (sheet 30 van de presentatie) opgesteld over de grootte van nieuwe investeringen en de kas- en schuldpositie. Dit om de financiële positie van Jefferies en de combinatie te verstevigen en de rating-agencies tevreden te houden. De agencies reageerden als volgt:
      • Standard & Poor's zal de rating van Leucadia upgraden en de outlook van Jefferies op stabiel zetten zodra de overname is afgerond.
      • Moody's houdt de rating van Jefferies stabiel. De rating van Leucadia wordt bestudeerd en wordt misschien verhoogd met twee stappen.
      • Fitch heeft haar outlook voor Jefferies veranderd naar negatief en zal de rating met een stap verlagen zodra de overname is afgerond. De outlook op de rating van Leucadia heeft Fitch op positief gezet en de rating zal waarschijnlijk na de overname twee stappen worden verhoogd.
  • Op 17 december kwam The New York Times met een tweede artikel over hoe Wal-Mart zijn zin kreeg in Mexico op een agressieve en corrupte manier. Het artikel gaat uitgebreid in op hoe Wal-Mart precies te werk ging bij het openen van een store in Teotihuacán. Dat er in een groot concern zaken gebeuren die verboden zijn vind ik niet heel schokkend. Wal-Mart de Mexico heeft alleen al 2.275 stores en er werken 221.000 personen. Het is niet ondenkbaar dat er dan personen zijn die zich verkeerd gedragen. Wat mij echter niet bevalt is dat toen deze praktijken bekend werden, er zo weinig mee is gebeurd. Het is in de doofpot gestopt. Nu kan ik als buitenstaander moeilijk de schuldige aanwijzen, maar ik hoop dat de huidige onderzoeken wat uitwijzen. Een reden om te verkopen is het voor mij (nog) niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten